Урок 3. Які бувають тексти
Залежно від комунікативної мети є тексти-розповіді, тексти-описи й тексти-роздуми (міркування).
Текст-розповідь
У тексті-розповіді йдеться про пов'язані між собою події. Тому послідовність викладу залежить від ходу розвитку подій, про які повідомляється в тексті. У зв'язку з цим речення пов'язані між собою ланцюговим зв'язком, при якому зміст другого речення залежить від першого, зміст третього - від другого, четвертого - від третього...
(1⇐ 2⇐ 3⇐ 4...). Велика роль у таких текстах належить дієсловам, оскільки події завжди пов'язані з рухом, динамікою, послідовністю.
Попередили аварію
Хлопці, як завжди, поверталися зі школи додому повз залізничну колію. Раптом помітили пошкоджену рельсу. А до станції мчав на повній швидкості важковаговий состав. Діти зрозуміли, що діяти треба швидко й рішуче. Різні
думки шугали в дитячих головах. Першим здогадався Мишко. Він зняв свою червону футболку. Хлопчики швидко прив'язали її до довгої палиці і, високо піднявши вгору, кинулися назустріч поїзду. Машиніст зупинив состав.( З газети.)
У наведеному тексті-розповіді висвітлюється тема, на яку вказує заголовок. Цьому підпорядковані всі речення. Кожне наступне речення додає щось нове до змісту попереднього, тому розповідь розвивається логічно й послідовно. Останнє речення, як бачимо, вичерпує розповідь, оскільки автор реалізував свій намір - розповів про те, як діти запобігли аварії. Тому воно є заключним.
Отже, у таких текстах є сюжет, пов'язаний учинками дійових осіб. Тому головна увага має бути приділена викладові розвитку подій, який є, по суті, зав'язкою (див. друге речення); момент найбільшого напруження, або кульмінація (третє речення); нарешті, заключна частина - розв'язка (останнє речення).
Таким чином, перед нами текст-розповідь з усіма його особливостями - тематичною цілісністю, зв'язністю, послідовністю в розгортанні сюжету й завершеністю.
Залежно від комунікативної мети є тексти-розповіді, тексти-описи й тексти-роздуми (міркування).
Текст-розповідь
У тексті-розповіді йдеться про пов'язані між собою події. Тому послідовність викладу залежить від ходу розвитку подій, про які повідомляється в тексті. У зв'язку з цим речення пов'язані між собою ланцюговим зв'язком, при якому зміст другого речення залежить від першого, зміст третього - від другого, четвертого - від третього...
(1⇐ 2⇐ 3⇐ 4...). Велика роль у таких текстах належить дієсловам, оскільки події завжди пов'язані з рухом, динамікою, послідовністю.
Попередили аварію
Хлопці, як завжди, поверталися зі школи додому повз залізничну колію. Раптом помітили пошкоджену рельсу. А до станції мчав на повній швидкості важковаговий состав. Діти зрозуміли, що діяти треба швидко й рішуче. Різні
думки шугали в дитячих головах. Першим здогадався Мишко. Він зняв свою червону футболку. Хлопчики швидко прив'язали її до довгої палиці і, високо піднявши вгору, кинулися назустріч поїзду. Машиніст зупинив состав.( З газети.)
У наведеному тексті-розповіді висвітлюється тема, на яку вказує заголовок. Цьому підпорядковані всі речення. Кожне наступне речення додає щось нове до змісту попереднього, тому розповідь розвивається логічно й послідовно. Останнє речення, як бачимо, вичерпує розповідь, оскільки автор реалізував свій намір - розповів про те, як діти запобігли аварії. Тому воно є заключним.
Отже, у таких текстах є сюжет, пов'язаний учинками дійових осіб. Тому головна увага має бути приділена викладові розвитку подій, який є, по суті, зав'язкою (див. друге речення); момент найбільшого напруження, або кульмінація (третє речення); нарешті, заключна частина - розв'язка (останнє речення).
Таким чином, перед нами текст-розповідь з усіма його особливостями - тематичною цілісністю, зв'язністю, послідовністю в розгортанні сюжету й завершеністю.
Комментариев нет:
Отправить комментарий