Школа на Дачному (блог учителя Ольги Яркової)

пятница, 23 ноября 2018 г.

6.3. Готуємося до ЗНО. Усе про гіперболу та літоту.
        Ці тропи беруть свій початок у розмовній мові: "Я казав тобі сто разів про це...", - докоряє батько синові. "Я буду через хвилину", - обіцяє подруга, змушуючи чекати її значно довше. 
       І гіпербола і літота широко використовуються у фольклорі. У народних казках герої наділені фантастичною силою, незвичайною красою, здатні переборювати неймовірні труднощі. 

      Гіпербола - (від гр. hyperbole - перебільшення, зайвина) - різке перебільшення якихось рис людини, предметів або явищ, їх кількості, розмірів, сили тощо, щоб надати зображуваному виняткової виразності, загостреності з метою виявлення емоційності, захоплення або презирства.
   
        Наприклад: 
Так ніхто не кохав! Через тисячі літ
 Лиш приходить подібне кохання...
                                                  В.Сосюра
Бо тисяча доріг, мільйон
вузьких стежинок
Мене на ниву батьківську веде...
                       В.Симоненко


 Літота - (від гр. litotes - дещиця, помірність) - художнє применшення величини, сили, значення явища.
      Наприклад: "хлопчик-мізинчик", "чоловічок-нігтик", "курці по коліна", "з макове зернятко".
          "Вранці довкола Києва стануть татари, а в мене дружини - жменька одна" (В.Малик).
      О принесіть як не надію,
       То крихту рідної землі:
       Я притулю до уст її
        І так застигну, так зомлію...
       Хоч кухоль з рідною водою!..
       Я тільки очі напою,
        До уст спрагнілих притулю...
                                                          О.Олесь

   У сатиричній народній дитячій пісні літота є засобом гумористичним:  
      Їхав панок морквяний,
      А кінь буряковий ,
      Шапка на нім з огірка,
        Кунтуш лопуховий...
   Отже, протилежні за змістом поняття допомагають письменникам пильніше поглянути на явища життя, надати їм у творах особливо виразної форми.

Комментариев нет:

Отправить комментарий