Школа на Дачному (блог учителя Ольги Яркової)

среда, 24 апреля 2019 г.

Урок 13. Твір. Тема твору.
 

         У повсякденному житті нам доводиться не тільки переказувати те, що ми прочитали, але й висловлювати власні міркування, відстоювати, переконливо аргументувати їх, ділитись враженнями від подій. 
        Саме цього вчить робота над шкільним твором. Отже, приступаємо до конструювання власних висловлювань. Якогось абсолютно нового їх типу тут не придумамо. Кожне нове висловлювання "вдягатиметься" в уже відомі форми: опис, розповідь, роздум, а також їх поєднання.
     Як і при написанні переказу, роботу над твором починаємо з осмислення теми та визначення мети.
     Насамперед - про тему. Висловлення буде зрозумілим, переокнливим, тобто досягне мети, якщо автор чітко усвідомить, про що він буде писати. ТЕМА - це те, про що розповідає автор. Говорити про велосипед, якого нещодавно купили товаришеві; про змія, якого вчора запускали; про фільм. який сподобався, - це значить висловлюватись на теми "новий велосипед", "наш змій", "цікавий фільм". 
     Учень, приступаючи до написання класного чи домашнього твору, повинен добре обдумати задану тему й намагатись  якнайповніше розкрити її. "Якнайповніше" зовсім не означає "написати багато й про все". Адже бувають теми схожі, проте не однакові. Наприклад, часто зустрічається тема "Мої літні канікули", а може бути "Пам'ятний день моїх літніх канікул". На перший погляд, в обох випадках потрібно писати про літні канікули. Не зорієнтувавшись у межах теми, учні часто допускают таку помилку. Проте при детальному обдумуванні неважко помітити, що перша тема ширша й охоплює весь час літніх канікул, вона не може зводитись до розповіді про події одного дня. Тоді як саме про це слід писати у творі на другу тему, тому що вона вужча від першої і розповідь про інші дні канікул у неї не входить.
    Спробуймо визначити, про що слід писати у творі на тему "Визначні місця нашого міста". Об'єктом твору буде місто, де ви живете, але не все місто, а лише його визначні місця. Необхідно подати опис найбільш значних із них, з'ясувати, з якими історичними фактами, подіями вони пов'язані, розповісти про ваше ставлення до визначних місць, обґрунтувавши його. 
    Якщо ж не зорієнтуватись, чого вимагає тема, то, захопившись фактами, можна вийти за межі теми, іншими словами - писати зайве. Або навпаки, зосередивши увагу на якомусь яскравому епізоді, можна не розкрити всю тему, не охопити її, звузити. В обох випадках твір не відповідатиме темі.
 

Комментариев нет:

Отправить комментарий